Skip to main content

روابط عمومی آنلاین، ورژن جدید روابط عمومی سنتی

با توجه به همگانی شدن استفاده از اینترنت و رشد دیجیتال مارکتینگ، روابط عمومی آنلاین یا Online Public Relationship به ورژن جدید روابط عمومی سنتی بدل شده است که هدف‌اش افزایش آگاهی از برند، تعامل با افراد، ارائه محتوا و انتقال پیام سازمان به وسیله رسانه‎های جدید به آنها است. البته تفاوت چشم‌گیری با روابط عمومی سنتی ندارد؛ چرا که هدف هر دو تاثیرگذاری بر افراد به‌وسیله تولید محتوا و ارائه آن در قالب‌های مختلف است. این تاثیر می‌تواند به صورت یک داستان در یک بلاگ، مجله و یا روزنامه باشد. تنها تفاوت روابط عمومی آنلاین و سنتی در کانال‌ها است؛ کانال‌ها ممکن است تغییر کنند اما نیاز برای روابط عمومی خوب یکسان باقی‌مانده است. در عصر بازاریابی دیجیتال، رسانه‌های سنتی مثل تلویزیون، روزنامه و رادیو، جای خود را به ابزارهای جدیدتری مثل شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و وب‌سایت‌ها داده‌اند و این امکان را برای مخاطبان فراهم کرده‌اند تا همزمان چندین منبع اطلاعاتی را در دست داشته باشند، ارزیابی کنند و نظرات خود را ارائه دهند.
این نکته را باید به خاطر داشته باشیم که روابط عمومی با تبلیغات متفاوت است و طبق تحقیقات انجام شده اثربخشی روابط عمومی 7 برابر بیشتر از تبلیغات است؛ همچنیننرخ بازگشت سرمایه در روابط عمومی به نسبت تبلیغات بسیار بالاتر است.
روابط عمومی آنلاین اقتصادی‌ترین راه برای
– ایجاد تصویری قوی از برند
– رسیدن به مخاطبان بیشتر
– افزایش آگاهی برند
– ایجاد تقاضا برای محصولات است.
روابط عمومی آنلاین یک تلاش برنامه‌ریزی شده برای ایجاد و حفظ درک متقابل، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری میان ما و مخاطبان‌مان است و این موقعیت را فراهم می‌کند تا به کمک تکنولوژی‌های جدید با شرکا و مشتریان در ارتباط باشیم، به مخاطبان‌مان گوش بدهیم، مسائل مربوط به سازمان‌مان را بشناسیم و تعاملات را اندازه‌گیری کنیم. برای درک بهتر به صورت خلاصه دو نمونه از فعالیت‌های روابط عمومی آنلاین را با هم مرور می‌کنیم:

رپورتاژ

خبر یا آگهی‌ای است که در سایت‌های خبری معتبر انتشار می‌یابد و هدفش افزایش آگاهی از برند ما است. این خبر به دلیل انتشار در سایت‌های معتبر می‌تواند راحت‌تر اعتماد کاربران را جلب کند. هدف از انتشار این خبر در سایت‌های مرتبط این است که از طریق لینک کردن سایت و محتوای ما باعث ایجاد لینک‌بیلدینگ می‌شود. لینک‌بیلدینگ این امکان را می‌دهد تا به جستجوی مخاطب‌مان در فضای اینترنت جهت بدهیم. رپورتاژ علاوه بر آگاهی از برند و لینک‌بیلدینگ باعث بهبود نتیجه موتورهای جستجو نیز می‌شود.

Buzz Marketing

Marketing Buzz یکی از تکنیک‎‌های وایرال مارکتینگ است که انگیزه و رضایت بازار هدف‌ ما را افزایش می‌دهد تا پیام کسب‌وکارمان را به صورت داوطلبانه به اشتراک بگذارند. در Buzz Marketing معمولا از اینفلوئنسرها استفاده می‌شود تا علاوه بر پیام برند ما، تجربه‌شان را به صورت جذاب و قابل توجه برای دیگران بازگو کنند.
در روابط عمومی آنلاین به دیده شدن نیاز داریم؛ اینکه مخاطب در مورد ما با دیگران صحبت کند و ما را به اطرافیان خود پیشنهاد بدهد، به ما در به دست‌آوردن ترافیک بیشتر، هدایت Lead، عضوگیری و در نهایت داشتن مشتری وفادار کمک می‌کند. برای همین علاوه بر وبسایت و وبلاگ به دیگر رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی به مخاطبان بیشتر ووایرال شدن محتوای‌مان و نیاز داریم. همچنین از این طریق این امکان را پیدا می‌کنیم تا همزمان از چندین رسانه برای انتقال پیام‌مان استفاده کنیم. در روابط عمومی آنلاین، همانند روابط عمومی سنتی باید، پیام‌مان صریح و محتوایی که ارائه می‌دهیم ارزشمند باشد و مخاطب دلیلی برای به اشتراک گذاشتن آن داشته باشد. همچنین باید از اغراق پرهیز کنیم؛ زیرا هدف‌مان تنها ارسال پیام و اطلاع‌رسانی است و با هدفی که در تبلیغات دنبال می‌کنیم، متفاوت است.
در روابط عمومی آنلاین باید استراتژی‌مان را تعیین کنیم؛ هدف‌مان چیست؟ مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ ترجیح می‌دهند چه محتوایی را دنبال کنند؟
در نهایت باید مخاطبان‌مان را با توجه به رسانه‌های موجود دسته بندی کنیم؛ چرا که برای دستیابی به بخش‌های متفاوتی از مخاطبان‌مان، نمی‌توانیم تنها از یک رسانه استفاده کنیم.
علاوه بر فعالیت‌هایی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، روابط عمومی آنلاین در ارائه درست تصویر برند و بازسازی آن هنگام درست شدن شایعه‌ها، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ روابط عمومی آنلاین قدرت آن را دارد که به‌وسیله رسانه‌ها و ارتباطات قوی، نگاه مخاطب را در جهت مثبت، نسبت به برند تغییر بدهد.
روابط عمومی آنلاین، دنباله‌ای از تلاش‌های بازاریابی درون‌گرا یا‌ Inbound Marketing برای داشتن پیام مناسب، برای افراد مناسب است. کسب‌وکارها می‌توانند از این طریق،Lead های منحصربه‌فردی را سمت قیف فروش هدایت کنند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان به دلیل داشتن دانش کافی نسبت به فضای رسانه‌ها و ارتباط قوی با سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها می‌تواند شما را برای موفقیت در زمینه روابط عمومی آنلاین و آفلاین، همراهی کند.

Comments

Popular posts from this blog

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

امروزه مردم کمتر از گذشته از کمپین‌های بازاریابی سنتی استقبال می‌کنند و کمتر تحت تأثیر پیام‌های این کمپین‌ها قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای شرکت‌ها حیاتی است تا خود را از طریق روش‌های بازاریابی مدرن از سایرین متمایز نمایند. یکی از این روش‌ها، استفاده از بازاریابی چریکی است؛ روشی که بسیار بهتر، خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. مفهوم بازاریابی چریکی، اولین بار توسط فردی آمریکایی به نام جی کنراد لوینسن (Jay Conrad Levinson) در کتابی با همین نام و در سال 1984 معرفی گردید. لوینسن مدیر سابق واحد خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. هدف جی از معرفی این مفهوم، کمک به شرکت‌های کوچک برای تأثیرگذاری‌های بزرگ با هزینه‌ای اندک بود. پس‌ازآن، شرکت‌های بزرگ با هزینه‌های زیاد شروع به استفاده از این مفهوم بازاریابی نمودند که سبب به‌وجود آمدن حجم انبوهی از کمپین‌های تبلیغاتی شد. کتاب بازاریابی چریکی با 21 میلیون فروش، به‌عنوان یکی از 25 کتاب برتر کسب‌وکار تایم معرفی گردید. بازاریابی پارتیزانی با نام‌های دیگری ...

تفاوت‌ها و شباهت‌های مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت تجربه مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری – Customer Relationship Management CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، مجموع استراتژی‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از آنها برای مدیریت تعامل با مشتری، استفاده می‌شود. هدف، بالا بردن کیفیت تعامل و حفظ مشتری است. CRM به ما کمک می‌کند تا با مشتری در ارتباط باشیم، نیازهای او را حدس بزنیم و برای کسب رضایت او، سطح بالاتری از خدمات را ارائه کنیم. در نهایت، فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری را به واسطه تجزیه و تحلیل داده‌ها برایمان به ارمغان می‌آورد. مدیریت تجربه مشتری – Customer Experience Management CEM یا CXM مجموع فرآیند‌هایی است برای نظارت و بهبود تجربه مشتری در قبال خدماتی که از سمت ما ارائه می‌شود. مدیریت تجربه مشتری به واسطه جمع‌آوری و ثبت رفتار مشتری‌، می‌تواند یک تجربه شخصی متفاوت را برای او رقم بزند. درحالی که CRM روی مدیریت ارتباط با مشتری تمرکز دارد، CEM عمیق‌تر روی تجربه مشتری تمرکز می‌کند تا سلیقه واقعی او را بشناسد. هدف CEM جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مربوط به مشتری، برای ایجاد تجربه متفاوت و به ارمغان آوردن مشتری وفادار است. در این فرآیند توجه به نظر مشتری...

لحظه‌های حقیقت

در این بلاگ قصد داریم به لحظه‌های حقیقت که پیشتر به آنها پرداخته‌ایم، نگاهی اجمالی داشته باشیم. در ابتدا بهتر است بدانیم که لحظه اول و دوم حقیقت در سال 2005 توسط آلن جورج لفلی مدیرعامل شرکت پی اند جی مطرح شد و بعدتر در سال 2011 گوگل لحظه صفرم حقیقت را ارائه کرد. لحظه قبل از صفر حقیقت اولین لحظه‌ای که به آن می‌پردازیم، لحظه قبل از لحظه صفرم است؛ زمانی که مشتری نیاز بالقوه دارد و هنوز شروع به جستجو نکرده است؛ لحظه‌ای قبل از اینکه مشتری تصمیم بگیرد، دلیلی برای انتخاب ما داشته باشد و از میان رقبا به سمت ما تمایل پیدا کند. در این لحظه می‌توانیم برای مخاطبان‌مان نیازی جدید را ایجاد کنیم. برای مثال شرکت اپل در سال 2010 با وجود گوشی‌های هوشمند و همچنین لپ‌تاپ، آیپد را به بازار معرفی کرد و نیاز جدیدی را در مخاطبان خود شکل داد. لحظه صفرم حقیقت لحظه بعدی اصطلاحی است که توسط گوگل ارائه شد؛  لحظه صفرم حقیقت . زمانی که فرد برای استفاده از یک کالا یا خدمت درباره آن در موتورهای جستجو به تحقیق می‌پردازد و از نظر دیگر افراد تاثیر می‌پذیرد. طبق آمار ارائه شده توسط گوگل، 88% از افراد در آمریک...