Skip to main content

لحظه اول حقیقت در بازاریابی و فروش

همان طور که در مطلب قبل اشاره شد ، همه ما برای محصولات و خدمات مختلف، با پرس‌وجو از اطرافیان و جستجو در اینترنت، با انواع محصولات یا خدمات آشنا می‌شویم؛ در هنگام جستجو، درگیر لحظه صفرم حقیقت هستیم. پس از جستجو و یافتن محصولات متعدد، حالا نوبت انتخاب از بین گزینه‌های موجود است. به طور حتم، زمانی که برای خرید به یک فروشگاه می‌روید یا حتی زمانی‌که در یک وب‌سایت در حال خریداری محصولی هستید، جلوی قفسه محصولات می‌ایستید و محصولات را بررسی می‌کنید تا تصمیم به خرید محصول بگیرید. این لحظه 3 تا 5 ثانیه‌ای که برای تصمیم‌گیری، انتخاب و خرید محصول صرف می‌شود، لحظه اول حقیقت است.
در واقع، لحظه اول حقیقت، اولین برخورد مشتری با محصول است. این اصطلاح در سال 2005 میلادی توسطProcter  و Gamble بیان شد. زمانی‌که مشتری محصول را می‌بیند و انتخاب می‌کند که آیا محصول را بخرد یا خیر، در این لحظه مشتری با لحظه اول حقیقت رو به رو می‌‌شود. انتخاب خرید محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. محققان بر این باورند که قبل از خرید یک محصول، هر فرد بطور میانگین 7 ثانیه را جلوی یک قفسه صرف می‌کند. این چند ثانیه‌ی حیاتی نقش مهمی برای تولید‌کنندگان دارد تا بتوانند نظر مشتری را به کالای خود جلب کنند. اگر آن برند در این چند ثانیه موفق شود، مشتری کالا را خریداری کرده و آن را تجربه می‌کند؛ تجربه محصول لحظه دوم حقیقت است و مشخص می‌کند که آیا مشتری برای بار دوم از محصول استفاده می‌کند یا خیر.

Copy of Moments of Truth bannerb
در لحظه صفرم حقیقت، فرد به جستجو می‌پردازد و در لحظه اول حقیقت آن را می‌یابد و محصول را خریداری می‌کند. در مرحله‌ی تصمیم‌گیری عوامل مختلفی شرایط را به نفع یکی از تولیدکنندگان یا برندها تمام می‌کند:
  • بسته‌بندی و ظاهر یک کالا یا ظاهر یک ساختمان، هتل، مطب پزشک و …
  • قیمت کالا، میزان تخفیف و شرایط فروش ویژه
  • گارانتی و ضمانت سلامت محصول یا کالا و تضمین تجربه‌ی دلپذیر
  • نحوه‌ی خرید و ارسال، زمان مشخص تحویل محصول (در خریدهای اینترنتی)
  • پاسخگویی به سوالات و نیازهای مشتری
  • نظرات، تجارب موفق سایر خریداران، امتیاز آنها به یک کالا و … (در خریدهای اینترنتی)
  • وب‌سایت‌هایی با فضای استفاده راحت و القای حس خوب به خریدار (در خریدهای اینترنتی)
لحظه اول حقیقت تنها برای خرید یک محصول از فروشگاه نیست، بلکه این لحظه در تمام تصمیم‌گیری‌های ما برای انتخاب یک گزینه از بین تمامی گزینه‌هاست. برای مثال، یک هتل را در نظر بگیرید؛ اولین جایی که مسافران برای اقامت در یک هتل می‌بینند، لابی هتل است. برای جذب مسافر برای اقامت در هتل شما باید تمام سعی‌تان را بکنید تا مسافر در نگاه اول جذب هتل شود. از لوکس و تمیز بودن محیط گرفته تا معرفی امکانات هتل مانند استخر، اتاق‌های بازی و … یا حتی پیشنهادهای عالی برای مسافران نظیر تخفیف اتاق‌ها و سایر خدمات هتل. مثال دیگری که می‌توان در آن لحظه اول حقیقت را نشان داد، یک رستوران است؛ برای انتخاب یک رستوران، چه فاکتورهایی را در نظر می‌گیرید؟ قطعا تمیز بودن فضای رستوران، شیک بودن، عکس‌های منوی غذا و… عوامل مهمی در تصمیم‌گیری مشتری هستند. به طور مثال بسیاری از رستوران‌ها در نمایشگرهای بزرگ بیرون رستوران، فیلم یا عکس‌های جذاب از غذاهای خود را نمایش می‌دهند تا مشتری را به رستوران جذب کنند.
درنتیجه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که لحظه اول حقیقت لحظه مهمی از بازاریابی است که در آن جذب مشتری برای انتخاب محصول یا خدمات شما در بین سایر محصولات نکته مهمی محسوب می‌شود. برندها، تولیدکنندگان و سازمان‌هایی که در لحظه اول حقیقت رویارویی مشتری موثر باشند، برنده بازار هستند. اما از طرفی راضی نگه‌داشتن مشتری و ایجاد تجربه دلنشین برای وی لحظه دوم حقیقت است که در مطلب بعدی بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

Comments

Popular posts from this blog

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

امروزه مردم کمتر از گذشته از کمپین‌های بازاریابی سنتی استقبال می‌کنند و کمتر تحت تأثیر پیام‌های این کمپین‌ها قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای شرکت‌ها حیاتی است تا خود را از طریق روش‌های بازاریابی مدرن از سایرین متمایز نمایند. یکی از این روش‌ها، استفاده از بازاریابی چریکی است؛ روشی که بسیار بهتر، خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. مفهوم بازاریابی چریکی، اولین بار توسط فردی آمریکایی به نام جی کنراد لوینسن (Jay Conrad Levinson) در کتابی با همین نام و در سال 1984 معرفی گردید. لوینسن مدیر سابق واحد خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. هدف جی از معرفی این مفهوم، کمک به شرکت‌های کوچک برای تأثیرگذاری‌های بزرگ با هزینه‌ای اندک بود. پس‌ازآن، شرکت‌های بزرگ با هزینه‌های زیاد شروع به استفاده از این مفهوم بازاریابی نمودند که سبب به‌وجود آمدن حجم انبوهی از کمپین‌های تبلیغاتی شد. کتاب بازاریابی چریکی با 21 میلیون فروش، به‌عنوان یکی از 25 کتاب برتر کسب‌وکار تایم معرفی گردید. بازاریابی پارتیزانی با نام‌های دیگری ...

تفاوت‌ها و شباهت‌های مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت تجربه مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری – Customer Relationship Management CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، مجموع استراتژی‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از آنها برای مدیریت تعامل با مشتری، استفاده می‌شود. هدف، بالا بردن کیفیت تعامل و حفظ مشتری است. CRM به ما کمک می‌کند تا با مشتری در ارتباط باشیم، نیازهای او را حدس بزنیم و برای کسب رضایت او، سطح بالاتری از خدمات را ارائه کنیم. در نهایت، فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری را به واسطه تجزیه و تحلیل داده‌ها برایمان به ارمغان می‌آورد. مدیریت تجربه مشتری – Customer Experience Management CEM یا CXM مجموع فرآیند‌هایی است برای نظارت و بهبود تجربه مشتری در قبال خدماتی که از سمت ما ارائه می‌شود. مدیریت تجربه مشتری به واسطه جمع‌آوری و ثبت رفتار مشتری‌، می‌تواند یک تجربه شخصی متفاوت را برای او رقم بزند. درحالی که CRM روی مدیریت ارتباط با مشتری تمرکز دارد، CEM عمیق‌تر روی تجربه مشتری تمرکز می‌کند تا سلیقه واقعی او را بشناسد. هدف CEM جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مربوط به مشتری، برای ایجاد تجربه متفاوت و به ارمغان آوردن مشتری وفادار است. در این فرآیند توجه به نظر مشتری...

لحظه‌های حقیقت

در این بلاگ قصد داریم به لحظه‌های حقیقت که پیشتر به آنها پرداخته‌ایم، نگاهی اجمالی داشته باشیم. در ابتدا بهتر است بدانیم که لحظه اول و دوم حقیقت در سال 2005 توسط آلن جورج لفلی مدیرعامل شرکت پی اند جی مطرح شد و بعدتر در سال 2011 گوگل لحظه صفرم حقیقت را ارائه کرد. لحظه قبل از صفر حقیقت اولین لحظه‌ای که به آن می‌پردازیم، لحظه قبل از لحظه صفرم است؛ زمانی که مشتری نیاز بالقوه دارد و هنوز شروع به جستجو نکرده است؛ لحظه‌ای قبل از اینکه مشتری تصمیم بگیرد، دلیلی برای انتخاب ما داشته باشد و از میان رقبا به سمت ما تمایل پیدا کند. در این لحظه می‌توانیم برای مخاطبان‌مان نیازی جدید را ایجاد کنیم. برای مثال شرکت اپل در سال 2010 با وجود گوشی‌های هوشمند و همچنین لپ‌تاپ، آیپد را به بازار معرفی کرد و نیاز جدیدی را در مخاطبان خود شکل داد. لحظه صفرم حقیقت لحظه بعدی اصطلاحی است که توسط گوگل ارائه شد؛  لحظه صفرم حقیقت . زمانی که فرد برای استفاده از یک کالا یا خدمت درباره آن در موتورهای جستجو به تحقیق می‌پردازد و از نظر دیگر افراد تاثیر می‌پذیرد. طبق آمار ارائه شده توسط گوگل، 88% از افراد در آمریک...