Skip to main content

لحظه صفرم حقیقت در بازاریابی اینترنتی

لحظه‌ی صفرم حقیقت می‌تواند همان لحظه‌ای باشد که فرد در صف خرید منتظر ایستاده، یا درون اتوبوس انتظار می‌کشد تا به مقصد برسد، یا در حین راه رفتن یا دویدن، زمان شام خوردن یا نوشیدن یک فنجان قهوه یا قبل از خواب در تختخواب است. این لحظه، روزانه میلیون‌ها بار و هم‌زمان با سایر فعالیت‌های زندگی شما رخ‌داده و فرآیند تصمیم‌گیری شما برای خرید یک محصول یا برند را شکل می‌دهد.
امروزه، تصمیم‌گیری‌های ما، به‌شدت تحت تأثیر اینترنت قرارگرفته است. روزانه مشتریان زیادی برای خرید یک محصول، به‌صورت آنلاین تحقیق و تصمیم‌گیری می‌کنند. طبق آمار ارائه‌شده توسط گوگل، 88 درصد مشتریان، قبل از انجام خرید، به جستجو در مورد کالای موردنظر خود می‌پردازند. از‌این‌رو، اولین بار در سال 2011 شرکت گوگل اصطلاحی به نام لحظه‌ی صفرم حقیقت را به دنیا معرفی کرد. این لحظه، یکی از 4 خرده لحظه، در فرآیند تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت است. لحظه‌ی صفرم حقیقت، لحظه‌ای است که یک فرد برای خرید محصول یا چیزی که برای او اهمیت دارد، شروع به جستجوی آنلاین می‌کند. به‌طور مثال، جستجو در مورد گوشی‌های مختلف، قیمت، ویژگی‌های آن‌ها و… قبل از تصمیم‌گیری برای خرید توسط کاربران آنلاین.
یک مثال ساده را در نظر بگیرید؛ یک مادر، تبلیغی را در مورد انجام تست بینایی برای کودک مشاهده می‌کند. در گذشته، این مادر با دیدن تبلیغ، مستقیماً با یک چشم‌پزشک تماس می‌گرفت، اما امروزه او تلفن همراه خود را برمی‌دارد و قبل از انجام هر کاری، مطالب مختلفی در مورد تست بینایی، محل‌هایی که این تست را انجام می‌دهند، ضرورت انجام این تست و … را جستجو می‌کند. این لحظه، همان لحظه‌ی صفرم حقیقت است. خرده لحظه‌ها، جرقه‌های انگیزه‌ای هستند تا فرد قدم‌های بعدی را برای خرید یک محصول بردارد. این لحظه از طریق موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی به‌وجود می‌آید و منجر به خرید با دانش کافی و اطمینان بیشتر می‌شود.
Winning-the-Zero-moment-of-truth-persian
گوگل با معرفی این عنوان بیان کرد که فرآیند خرید مشتریان در حال تغییر است. به‌طوری‌که:
  • 50 درصد خریداران برای جستجوی یک محصول یا برند از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.
  • 36 درصد آن‌ها وب‌سایت برندها و تولیدکنندگان را بررسی می‌کنند.
  • 31 درصد نیز بررسی‌های آنلاین و توصیه‌های افراد دیگر را مطالعه می‌کنند.
همچنین بررسی‌های تکمیلی در سال 2014 نشان داد که در این لحظات، مصرف‌کنندگان بیشتر تمایل دارند از گوشی‌های هوشمند خود جهت جستجو استفاده کنند.
بنابراین، طبق گفته‌های بالا، روش تحقیقات مردم در مورد یک خدمت یا محصول تغییر کرده است. در زمان‌های قدیم، مردم اطلاعات موردنیاز خود را در خیابان‌ها یا به‌صورت حضوری دریافت می‌کردند، اما امروز، با جستجوی آنلاین، از واقعیت‌ها و اطلاعات موجود در فضای مجازی استفاده می‌کنند. پس برای اثرگذاری و جذب مخاطب به یک برند، محصول یا خدمت، باید روش انتقال اطلاعات را نیز تغییر داد. امروزه اکثر صاحبان برند و شرکت‌ها، برای موفقیت در کسب‌و‌کار خود، از ویترین‌های مجازی مثل وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ زیرا می‌دانند با طراحی خلاقانه یک وب‌سایت، محتوای متنی و تصویری جذاب و اثربخش و بهینه‌سازی موتورهای جستجو، در نتیجه‌ی جستجوی افراد ظاهر شوند. پس برای موفقیت خود انعطاف‌پذیر باشید و پیام برند خود را به راحت‌ترین، مؤثرترین و به‌روزترین شکل ممکن به گوش مردم برسانید.
مرحله بعدی لحظه‌ی اول حقیقت است که مشتری خواسته‌ی خود را می‌یابد و آن را خریداری می‌کند و سپس در لحظه دوم حقیقت در حال تجربه و استفاده از محصول است.
منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان

Comments

Popular posts from this blog

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

امروزه مردم کمتر از گذشته از کمپین‌های بازاریابی سنتی استقبال می‌کنند و کمتر تحت تأثیر پیام‌های این کمپین‌ها قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای شرکت‌ها حیاتی است تا خود را از طریق روش‌های بازاریابی مدرن از سایرین متمایز نمایند. یکی از این روش‌ها، استفاده از بازاریابی چریکی است؛ روشی که بسیار بهتر، خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. مفهوم بازاریابی چریکی، اولین بار توسط فردی آمریکایی به نام جی کنراد لوینسن (Jay Conrad Levinson) در کتابی با همین نام و در سال 1984 معرفی گردید. لوینسن مدیر سابق واحد خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. هدف جی از معرفی این مفهوم، کمک به شرکت‌های کوچک برای تأثیرگذاری‌های بزرگ با هزینه‌ای اندک بود. پس‌ازآن، شرکت‌های بزرگ با هزینه‌های زیاد شروع به استفاده از این مفهوم بازاریابی نمودند که سبب به‌وجود آمدن حجم انبوهی از کمپین‌های تبلیغاتی شد. کتاب بازاریابی چریکی با 21 میلیون فروش، به‌عنوان یکی از 25 کتاب برتر کسب‌وکار تایم معرفی گردید. بازاریابی پارتیزانی با نام‌های دیگری ...

تفاوت‌ها و شباهت‌های مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت تجربه مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری – Customer Relationship Management CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، مجموع استراتژی‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از آنها برای مدیریت تعامل با مشتری، استفاده می‌شود. هدف، بالا بردن کیفیت تعامل و حفظ مشتری است. CRM به ما کمک می‌کند تا با مشتری در ارتباط باشیم، نیازهای او را حدس بزنیم و برای کسب رضایت او، سطح بالاتری از خدمات را ارائه کنیم. در نهایت، فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری را به واسطه تجزیه و تحلیل داده‌ها برایمان به ارمغان می‌آورد. مدیریت تجربه مشتری – Customer Experience Management CEM یا CXM مجموع فرآیند‌هایی است برای نظارت و بهبود تجربه مشتری در قبال خدماتی که از سمت ما ارائه می‌شود. مدیریت تجربه مشتری به واسطه جمع‌آوری و ثبت رفتار مشتری‌، می‌تواند یک تجربه شخصی متفاوت را برای او رقم بزند. درحالی که CRM روی مدیریت ارتباط با مشتری تمرکز دارد، CEM عمیق‌تر روی تجربه مشتری تمرکز می‌کند تا سلیقه واقعی او را بشناسد. هدف CEM جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مربوط به مشتری، برای ایجاد تجربه متفاوت و به ارمغان آوردن مشتری وفادار است. در این فرآیند توجه به نظر مشتری...

لحظه‌های حقیقت

در این بلاگ قصد داریم به لحظه‌های حقیقت که پیشتر به آنها پرداخته‌ایم، نگاهی اجمالی داشته باشیم. در ابتدا بهتر است بدانیم که لحظه اول و دوم حقیقت در سال 2005 توسط آلن جورج لفلی مدیرعامل شرکت پی اند جی مطرح شد و بعدتر در سال 2011 گوگل لحظه صفرم حقیقت را ارائه کرد. لحظه قبل از صفر حقیقت اولین لحظه‌ای که به آن می‌پردازیم، لحظه قبل از لحظه صفرم است؛ زمانی که مشتری نیاز بالقوه دارد و هنوز شروع به جستجو نکرده است؛ لحظه‌ای قبل از اینکه مشتری تصمیم بگیرد، دلیلی برای انتخاب ما داشته باشد و از میان رقبا به سمت ما تمایل پیدا کند. در این لحظه می‌توانیم برای مخاطبان‌مان نیازی جدید را ایجاد کنیم. برای مثال شرکت اپل در سال 2010 با وجود گوشی‌های هوشمند و همچنین لپ‌تاپ، آیپد را به بازار معرفی کرد و نیاز جدیدی را در مخاطبان خود شکل داد. لحظه صفرم حقیقت لحظه بعدی اصطلاحی است که توسط گوگل ارائه شد؛  لحظه صفرم حقیقت . زمانی که فرد برای استفاده از یک کالا یا خدمت درباره آن در موتورهای جستجو به تحقیق می‌پردازد و از نظر دیگر افراد تاثیر می‌پذیرد. طبق آمار ارائه شده توسط گوگل، 88% از افراد در آمریک...