Skip to main content

لحظه دوم حقیقت و حس خوب تجربه

همان‌طور که در مطالب قبلی اشاره شد، لحظه‌ی صفرم حقیقت زمانی به وقوع می‌پیوندد که فرد به جستجو می‌پردازد و در لحظه‌ی اول حقیقت محصول را یافته و آن را خریداری می‌کند. در ادامه به شرح لحظه‌ی دوم حقیقت خواهیم پرداخت.
سری به یخچال خانه‌تان بزنید؛ چند سال است که از همین محصولات استفاده می‌کنید؟ یا حتی کمد لباس‌هایتان، چند سال است که از یک برند خاص لباس تهیه می‌کنید؟ همه ما بعد از استفاده و تجربه‌ای دل‌نشین از یک محصول یا سرویس خاص، برای بار دوم نیز سراغ همان محصول می‌رویم زیرا اطمینان داریم که نیاز ما را برآورده می‌کند. این درواقع یک ارتباط احساسی بین برند یا محصول و مشتری یا مصرف‌کننده است. این ارتباط احساسی در لحظه دوم حقیقت به وجود می‌آید.

لحظه دوم حقیقت درواقع زمانی است که مشتری کالا را خریده و در حال تجربه و استفاده از محصول برند است. اگر تجربه دلپذیر باشد، دوباره سراغ محصول می‌رود و اگر این‌چنین نباشد، به سراغ محصول دیگری می‌رود. درنتیجه، این فاز تجربه است که استفاده مجدد و وفاداری مشتری به برند را تعیین‌ می‌کند. مشتری در لحظه دوم حقیقت درمی‌یابد که آن برند و محصول چگونه است و چه سطحی از توقعاتش را برآورده می‌کند.

Copy of Moments of Truth bannerb

ارائه برخی از اطلاعات قبل از مصرف محصول می‌تواند این تجربه را دل‌نشین‌تر کند:
  • ارائه ویدیوی آموزشی استفاده از محصول ( برای کالاهایی مانند رنگ، سرهم کردن میز، کتابخانه، ماکت و….)
  • ارائه دستورهای غذایی متنوع با محصول، یا کارهای متنوعی که می‌توان با محصول انجام داد
  • آمادگی پاسخ به سؤالات مشتریان و خدمات پس از فروش
  • ارائه سرویس نصب و راه‌اندازی
  • ارائه سرویس آموزشی استفاده از محصول
اگر بخواهیم با همان مثال” هتل” در پست قبل (لحظه اول حقیقت) پیش برویم، لحظه دوم حقیقت زمانی آغاز می‌شود که مشتری، هتل شما را انتخاب کرده و حالا اقامت در هتل شما را تجربه می‌کند. مشتری به شما و خدمات هتل اعتماد کرده است. حالا نوبت شماست تا توقعات وی را برآورده و خدماتی که ضمانت کردید را ارائه دهید. در مورد رستوران، غذای شما باید به همان خوشمزگی و با همان محتویات اعلام‌شده باشد، در غیر این صورت شما به مشتری خود وفادار نبودید و این در ذهن مشتری می‌ماند.
تبلیغات برای برندتان حتماً نباید از طریق شرکت تبلیغاتی باشد، مشتریان باارزش‌ترین دارایی یک برند هستند. برای جذب مشتری ظاهر مهم است اما برای وفاداری مشتری به برند شما، باید کیفیت سرویس یا محصول متناسب با آنچه وعده داده‌اید یا حتی فراتر از آن باشد. وقتی مشتری برای برند یا محصول شما در صفحه اینستاگرام، تلگرام یا حتی در وب‌سایت‌های خرید آنلاین از تجربه خود می‌نویسد و امتیاز می‌دهد، وی وارد لحظه سوم حقیقت یا لحظه اشتراک‌گذاری شده‌است. نظر و امتیاز آن مشتری، لحظه صفرم حقیقت برای یک مصرف‌کننده جدید است.
همان‌طور که واضح است این یک چرخه نامتناهی است؛ شما به‌عنوان یک شرکت یا صاحب برند، اگر نتوانید نیازهای تعهد داده‌شده به مشتری را برآورده کنید، خودبه‌خود از چرخه خارج می‌شوید. بنابراین، برای ماندن در چرخه و داشتن مشتریان دائمی و وفادار،  به یک ارتباط احساسی نیاز دارید تا مشتری را به برند یا محصول خود جذب کنید. زمانی‌که مشتری از تجربه‌های مثبت خود می‌نویسد یا برای دوستان خود تعریف می‌کند، به‌طور خودکار، مبلغ برند شما می‌شود؛ به این نوع از تبلیغ، تبلیغات دهان به دهان، زبانی یا word of mouth می‌گویند. طبق تحقیقات انجام‌شده، تبلیغات دهان به دهان یکی از موثرترین نوع تبلیغات است. درنتیجه، توجه به مشتری و رضایت وی، عامل مهمی برای پیشرفت و محبوبیت برند شما است و می‌تواند عامل برتری شما در بین رقبا باشد.

Comments

Popular posts from this blog

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

امروزه مردم کمتر از گذشته از کمپین‌های بازاریابی سنتی استقبال می‌کنند و کمتر تحت تأثیر پیام‌های این کمپین‌ها قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای شرکت‌ها حیاتی است تا خود را از طریق روش‌های بازاریابی مدرن از سایرین متمایز نمایند. یکی از این روش‌ها، استفاده از بازاریابی چریکی است؛ روشی که بسیار بهتر، خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. مفهوم بازاریابی چریکی، اولین بار توسط فردی آمریکایی به نام جی کنراد لوینسن (Jay Conrad Levinson) در کتابی با همین نام و در سال 1984 معرفی گردید. لوینسن مدیر سابق واحد خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. هدف جی از معرفی این مفهوم، کمک به شرکت‌های کوچک برای تأثیرگذاری‌های بزرگ با هزینه‌ای اندک بود. پس‌ازآن، شرکت‌های بزرگ با هزینه‌های زیاد شروع به استفاده از این مفهوم بازاریابی نمودند که سبب به‌وجود آمدن حجم انبوهی از کمپین‌های تبلیغاتی شد. کتاب بازاریابی چریکی با 21 میلیون فروش، به‌عنوان یکی از 25 کتاب برتر کسب‌وکار تایم معرفی گردید. بازاریابی پارتیزانی با نام‌های دیگری ...

تفاوت‌ها و شباهت‌های مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت تجربه مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری – Customer Relationship Management CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، مجموع استراتژی‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از آنها برای مدیریت تعامل با مشتری، استفاده می‌شود. هدف، بالا بردن کیفیت تعامل و حفظ مشتری است. CRM به ما کمک می‌کند تا با مشتری در ارتباط باشیم، نیازهای او را حدس بزنیم و برای کسب رضایت او، سطح بالاتری از خدمات را ارائه کنیم. در نهایت، فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری را به واسطه تجزیه و تحلیل داده‌ها برایمان به ارمغان می‌آورد. مدیریت تجربه مشتری – Customer Experience Management CEM یا CXM مجموع فرآیند‌هایی است برای نظارت و بهبود تجربه مشتری در قبال خدماتی که از سمت ما ارائه می‌شود. مدیریت تجربه مشتری به واسطه جمع‌آوری و ثبت رفتار مشتری‌، می‌تواند یک تجربه شخصی متفاوت را برای او رقم بزند. درحالی که CRM روی مدیریت ارتباط با مشتری تمرکز دارد، CEM عمیق‌تر روی تجربه مشتری تمرکز می‌کند تا سلیقه واقعی او را بشناسد. هدف CEM جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مربوط به مشتری، برای ایجاد تجربه متفاوت و به ارمغان آوردن مشتری وفادار است. در این فرآیند توجه به نظر مشتری...

لحظه‌های حقیقت

در این بلاگ قصد داریم به لحظه‌های حقیقت که پیشتر به آنها پرداخته‌ایم، نگاهی اجمالی داشته باشیم. در ابتدا بهتر است بدانیم که لحظه اول و دوم حقیقت در سال 2005 توسط آلن جورج لفلی مدیرعامل شرکت پی اند جی مطرح شد و بعدتر در سال 2011 گوگل لحظه صفرم حقیقت را ارائه کرد. لحظه قبل از صفر حقیقت اولین لحظه‌ای که به آن می‌پردازیم، لحظه قبل از لحظه صفرم است؛ زمانی که مشتری نیاز بالقوه دارد و هنوز شروع به جستجو نکرده است؛ لحظه‌ای قبل از اینکه مشتری تصمیم بگیرد، دلیلی برای انتخاب ما داشته باشد و از میان رقبا به سمت ما تمایل پیدا کند. در این لحظه می‌توانیم برای مخاطبان‌مان نیازی جدید را ایجاد کنیم. برای مثال شرکت اپل در سال 2010 با وجود گوشی‌های هوشمند و همچنین لپ‌تاپ، آیپد را به بازار معرفی کرد و نیاز جدیدی را در مخاطبان خود شکل داد. لحظه صفرم حقیقت لحظه بعدی اصطلاحی است که توسط گوگل ارائه شد؛  لحظه صفرم حقیقت . زمانی که فرد برای استفاده از یک کالا یا خدمت درباره آن در موتورهای جستجو به تحقیق می‌پردازد و از نظر دیگر افراد تاثیر می‌پذیرد. طبق آمار ارائه شده توسط گوگل، 88% از افراد در آمریک...