Skip to main content

اتاق فکر و طوفان مغزی برای خلق یک ایده خلاقانه

آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا طوفان مغزی یا Brain Storming یک فرآیند اجتماعی است؟ چرا به یک گروه نیاز دارد؟ اتاق فکر، جایی برای تولد ایده‌های تازه و پخته‌شدن آن‌ها است. ایده‌پردازی خلاقانه، یک فعالیت گروهی است که ذهن را‌ به خلق ایده‌های تازه وا‌می‌دارد. ذهن هر فرد، قابلیت‌های مختلفی دارد و جنبه‌های مختلفی از یک موضوع را بررسی می‌کند. طوفان مغزی، یک تکنیک مفید برای طرح گزینه‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های پیچیده است. برای اینکه فرآیند طوفان مغزی، خلاقانه و باکیفیت باشد، مراحل، قوانین و قواعدی وجود دارند که باید در اتاق فکر اعمال شوند.

قوانین اتاق فکر:

  • یک رهبر یا سرپرست برای هدایت جلسه لازم است. این فرد علاوه بر داشتن تسلط کامل بر پروژه، باید شناخت کافی از کل گروه داشته و شنونده خوبی باشد تا به خلق و بیان ایده‌های تازه کمک کند.
  • قبل از شروع طوفان مغزی، اهداف پروژه باید مشخص‌ شود و در اختیار تمام اعضای گروه ایده‌پردازی قرارگیرد.
  • زمان جلسه باید از قبل مشخص‌شده باشد. معمولاً جلسات ایده‌پردازی و اتاق فکر بین 30 دقیقه تا 2 ساعت است. لازم است هر یک ساعت یک‌بار، زمانی برای استراحت در نظر گرفته شود.
  • فضای اتاق فکر باید ساکت، راحت و آرامش‌دهنده باشد. به تعداد همه صندلی‌های راحت، خوراکی، قهوه یا چای باشد. ترجیحاً کسی بین جلسه وارد نشود.
  • بهتر است تعداد افراد حاضر در اتاق فکر از 7 نفر بیشتر نشود و 2-3 نفر از افرادی که هیچ اطلاعی از پروژه ندارند نیز حضورداشته باشند. این افراد می‌توانند ایده‌های تازه و جالبی را به گروه تزریق کنند.
  • جو اتاق فکر باید مثبت باشد تا کسی خود و ذهنش را سانسور نکند. از ایده‌های جدید استقبال کنید و از جملات منفی و سرکوب‌گر استفاده نکنید. به افراد گروه و نظراتشان احترام بگذارید و خلاقیت آن‌ها را از بین نبرید.
  • ایده‌های دیگران را کامل گوش کنید، به آن‌ها بیفزایید تا ایده‌های جدید و پخته‌تری بسازید.
در بالا به قوانین اتاق فکر پرداختیم. طوفان مغزی یک فرآیند است و مراحل مختلفی دارد:

1.طرح صورت مسئله و تعریف اهداف پروژه

هدف از برگزاری جلسه ایده‌پردازی را تعریف کنید. مطمئن شوید که تمام افراد حاضر در اتاق فکر، دانش و اطلاعات کافی درباره پروژه دارند.

2.تعریف راه‌حل‌های پیشنهادی به‌صورت فردی و جداگانه

قبل از رفتن به اتاق فکر و شروع فرآیند طوفان مغزی، هر کس به‌تنهایی ایده‌پردازی کند. ایده‌های فردی‌تان را بنویسید. یکی از مشکلات عمده در طوفان مغزی، گیر افتادن گروه حول محور یک ایده و کم‌رنگ شدن ایده‌ها و اهداف دیگر است.

3.طوفان مغزی

اتاق ‌فکر و طوفان مغزی، نیازمند کار تیمی است. پس زمانی‌که همه ایده‌هایشان را مطرح کردند و راجع به آن‌ها صحبت شد، برخی از ایده‌ها باید حذف و باقی آنها تکمیل شوند.

4.تعیین یک راه‌حل نهایی

در مرحله آخر، بین ایده‌های مطرح شده رأی‌گیری کنید، ایده‌‌های خلاقانه‌تر و بهتر را انتخاب کنید، آن‌ها را کامل کنید و به یک راه‌حل و ایده نهایی برسید.
اتاق فکر و طوفان مغزی
تقریباً تمام شرکت‌های تبلیغاتی، اتاق فکر و گروه خلاقیت دارند تا بهترین ایده‌ها را در اختیار شرکت‌ها و برندهای مختلف قرار دهند. شرکت تبلیغاتی ماکان، اولین شرکت تبلیغات دیجیتال در ایران و در حال حاضر یکی از بهترین‌ها در حوزه تبلیغات دیجیتال است. آژانس تبلیغات دیجیتال ماکان، با استفاده از نیروهای جوان و باتجربه، در مورد مسائل و نیازهای مخاطبان هدف در فضای دیجیتال امروز تحقیق کرده و می‌کوشد تا به نیازهای مردم و برندها پاسخ دهد. اتاق فکر کانون تبلیغاتی ماکان، متشکل از یک گروه خلاق شامل تیم خلاقیت، گرافیک، تولید و پروداکشن، تولید محتوا و مدیر پروژه است که با رهبری درست، فضایی مناسب برای خلق، بیان و پیاده‌سازی ایده‌ها را ایجاد می‌کند. ما در گروه ایده‌پردازی شرکت تبلیغاتی ماکان، برای برند شما ایده‌پردازی می‌کنیم و برند شما را در ذهن مخاطبانتان تا همیشه حفظ می‌کنیم.

Comments

Popular posts from this blog

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

امروزه مردم کمتر از گذشته از کمپین‌های بازاریابی سنتی استقبال می‌کنند و کمتر تحت تأثیر پیام‌های این کمپین‌ها قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای شرکت‌ها حیاتی است تا خود را از طریق روش‌های بازاریابی مدرن از سایرین متمایز نمایند. یکی از این روش‌ها، استفاده از بازاریابی چریکی است؛ روشی که بسیار بهتر، خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. مفهوم بازاریابی چریکی، اولین بار توسط فردی آمریکایی به نام جی کنراد لوینسن (Jay Conrad Levinson) در کتابی با همین نام و در سال 1984 معرفی گردید. لوینسن مدیر سابق واحد خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. هدف جی از معرفی این مفهوم، کمک به شرکت‌های کوچک برای تأثیرگذاری‌های بزرگ با هزینه‌ای اندک بود. پس‌ازآن، شرکت‌های بزرگ با هزینه‌های زیاد شروع به استفاده از این مفهوم بازاریابی نمودند که سبب به‌وجود آمدن حجم انبوهی از کمپین‌های تبلیغاتی شد. کتاب بازاریابی چریکی با 21 میلیون فروش، به‌عنوان یکی از 25 کتاب برتر کسب‌وکار تایم معرفی گردید. بازاریابی پارتیزانی با نام‌های دیگری ...

تفاوت‌ها و شباهت‌های مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت تجربه مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری – Customer Relationship Management CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، مجموع استراتژی‌ها و دستورالعمل‌هایی است که از آنها برای مدیریت تعامل با مشتری، استفاده می‌شود. هدف، بالا بردن کیفیت تعامل و حفظ مشتری است. CRM به ما کمک می‌کند تا با مشتری در ارتباط باشیم، نیازهای او را حدس بزنیم و برای کسب رضایت او، سطح بالاتری از خدمات را ارائه کنیم. در نهایت، فروش، بازاریابی و پشتیبانی مشتری را به واسطه تجزیه و تحلیل داده‌ها برایمان به ارمغان می‌آورد. مدیریت تجربه مشتری – Customer Experience Management CEM یا CXM مجموع فرآیند‌هایی است برای نظارت و بهبود تجربه مشتری در قبال خدماتی که از سمت ما ارائه می‌شود. مدیریت تجربه مشتری به واسطه جمع‌آوری و ثبت رفتار مشتری‌، می‌تواند یک تجربه شخصی متفاوت را برای او رقم بزند. درحالی که CRM روی مدیریت ارتباط با مشتری تمرکز دارد، CEM عمیق‌تر روی تجربه مشتری تمرکز می‌کند تا سلیقه واقعی او را بشناسد. هدف CEM جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مربوط به مشتری، برای ایجاد تجربه متفاوت و به ارمغان آوردن مشتری وفادار است. در این فرآیند توجه به نظر مشتری...

لحظه‌های حقیقت

در این بلاگ قصد داریم به لحظه‌های حقیقت که پیشتر به آنها پرداخته‌ایم، نگاهی اجمالی داشته باشیم. در ابتدا بهتر است بدانیم که لحظه اول و دوم حقیقت در سال 2005 توسط آلن جورج لفلی مدیرعامل شرکت پی اند جی مطرح شد و بعدتر در سال 2011 گوگل لحظه صفرم حقیقت را ارائه کرد. لحظه قبل از صفر حقیقت اولین لحظه‌ای که به آن می‌پردازیم، لحظه قبل از لحظه صفرم است؛ زمانی که مشتری نیاز بالقوه دارد و هنوز شروع به جستجو نکرده است؛ لحظه‌ای قبل از اینکه مشتری تصمیم بگیرد، دلیلی برای انتخاب ما داشته باشد و از میان رقبا به سمت ما تمایل پیدا کند. در این لحظه می‌توانیم برای مخاطبان‌مان نیازی جدید را ایجاد کنیم. برای مثال شرکت اپل در سال 2010 با وجود گوشی‌های هوشمند و همچنین لپ‌تاپ، آیپد را به بازار معرفی کرد و نیاز جدیدی را در مخاطبان خود شکل داد. لحظه صفرم حقیقت لحظه بعدی اصطلاحی است که توسط گوگل ارائه شد؛  لحظه صفرم حقیقت . زمانی که فرد برای استفاده از یک کالا یا خدمت درباره آن در موتورهای جستجو به تحقیق می‌پردازد و از نظر دیگر افراد تاثیر می‌پذیرد. طبق آمار ارائه شده توسط گوگل، 88% از افراد در آمریک...